Październik – miesiącem komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)
W naszym przedszkolu z dziećmi niemówiącymi lub dziećmi, u których mowa występuje, ale jest niezrozumiała (lub rozwija się powoli), prowadzone są zajęcia wykorzystujące alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC): system obrazkowy (PCS).
Aby przybliżyć przedszkolakom działanie tej metody i jednocześnie uwrażliwić je na niepełnosprawność rówieśników, w każdej grupie zostały zorganizowane krótkie zajęcia pokazowe.
Pani Mariola Zagubień opowiedziała „Wróbelkom” o magicznym znaczeniu symboli PCS, gdzie każdy z obrazków to niewypowiedziane słowo.
Następnie dzieci uczyły się z panią wierszyka AAC: „Kolczasty jeżyk”.
Liski śpiewały piosenkę: „Idzie jesień”.
Owieczki pracowały przy pomocy tablicy interaktywnej i rozwiązywały AAC – owe zagadki o jesieni.
Natomiast Kotki poznały historię zagubionego pieska, który szukał swojego domku oraz utrwalały naukę liczenia, sprawdzając, ile może zjeść niedźwiedź.
Sówki pracowały artystycznie, bowiem dokonując wyboru odpowiednich symboli PCS, kolorowały lub malowały wybrane przez siebie ilustracje.
Na koniec Tygryski dowiedziały się, co można przygotować z dyni, słuchając wierszyka: „Dyniowe potrawy”.
Dzieciaki chętnie uczestniczyły w takiej formie zajęć – nauki poprzez zabawę. Utrwalały tematykę jesienną dzięki AAC –owym wierszykom, piosenkom, bajkom. Aktywnie brały udział w tzw.: „czytaniu włączającym” i przy okazji rozwijały kompetencje matematyczne.